Deklaracja Dostępności
Logo Śląskiego Uniwersytetu Medycznego



VI rok kierunek lekarski.Zajęcia.Regulaminy.Sylabus/Psychiatry VIEU.Classes. Class regulations

Opublikowano: 8 grudzień 2020Poprawiono: 3 kwiecień 2025
regulamin - znak paragrafu pomiędzy dłońmi

 

 VI rok kierunek lekarski sem. letni 2024/2025

Psychiatria 

pn 9.00-15.00; wt 9.00-13.30; śr 9.00-11.15; czw 9.00-12.00; pt 9.00-13.30

03-07.03.2025  gr. 4

10-14.03.2025 gr. 6

07-11.04.2025 gr.1

14-17.04; 25.04.2025 gr. 2

12-16.05.2025 gr. 5

19-23.05.2025 gr.3

09-13.06.2025 gr.7

 

In the curent semester (summer 2024/2025) we do not offer classes for students of Psychiatry VI EU

 

 

 

 

Regulamin zajęć dydaktycznych z Psychiatrii dla studentów VI roku kierunku lekarskiego Wydziału Nauk Medycznych w Katowicach

 

  • 1

Sposób prowadzenia zajęć

  1. Zajęcia prowadzone są w formie seminariów i ćwiczeń, w formie stacjonarnej lub zdalnej metodą e-learningu, zgodnie z obowiązującym harmonogramem zajęć. Zajęcia zdalne mogą być realizowane w formie synchronicznej (łączność online studenta z prowadzącym zajęcia) oraz asynchronicznej. Zajęcia w formule asynchronicznej umieszczone są na platformie e-learningowej SUM. Prowadzący zajęcia dysponuje instrumentami oceny, czy student obejrzał i wysłuchał w całości seminarium prezentowane asynchronicznie. Dopuszcza się możliwość w trakcie lub na zakończenie seminarium przeprowadzenia sprawdzianu oceniającego przyswojenie informacji przekazywanych na zajęciach.
  2. W zależności od sytuacji epidemiologicznej związanej z COVID-19 formuła zajęć może być zmieniona, a zajęcia mogą się odbywać w formie stacjonarnej, e-learningowej lub hybrydowej zgodnie z zarządzeniami JM Rektora Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.
  3. Tematy seminariów i ćwiczeń, informacja w jakiej formule prowadzone są zajęcia, godziny rozpoczęcia i zakończenia zajęć są dostępne na platformie e-learningowej SUM, w sekretariacie jednostki oraz na tablicy informacyjnej umieszczonej w Katedrze/Klinice.

 

  • 2

Zasady dopuszczające studenta do poszczególnych zajęć

  1. Warunkiem dopuszczenia do zajęć jest punktualne przybycie na zajęcia, posiadanie fartucha lekarskiego, stetoskopu oraz obuwia zmiennego. Aby uniknąć nagromadzenia dużej liczby studentów podczas wchodzenia do szpitala, obowiązkowego pomiaru temperatury ciała oraz podczas korzystania z szatni, zostaną przydzielone poszczególnym grupom studenckim ramy czasowe dla tych czynności. Oprócz godziny rozpoczęcia zajęć student otrzyma również informację, o której godzinie winien zgłosić się do wejścia do szpitala. Studenci mają obowiązek zastosować się do zarządzeń dyrekcji szpitala, dotyczących środków bezpieczeństwa epidemicznego, w szczególności wypełniania lub udzielania wywiadu epidemicznego. W przypadku zajęć prowadzonych w e-learningu zaleca się punktualne zalogowanie się z własnego konta na platformę e-learningową/pojawienie się na liście uczestników spotkania oraz czynny udział w trakcie całego spotkania.
  2. W czasie zajęć obowiązuje zachowanie podstawowych zasad etyczno-moralnych, właściwego stosunku do chorego i personelu Katedry i Kliniki.
  3. W trakcie ćwiczeń student ma zapewnione środki ochrony osobistej (maseczki, rękawiczki, fartuchy ochronne, płyny do dezynfekcji), tak jak zatrudniony personel medyczny.
  4. Od studenta wymagane jest przygotowanie teoretyczne według tematyki ćwiczeń i seminariów, w szczególności ukończenie wymaganych kursów eLearningowych. Brak przygotowania do zajęć może skutkować niezaliczeniem zajęć z koniecznością odrobienia lub zaliczenia w terminie ustalonym z prowadzącym zajęcia.
  5. Student zobowiązany jest do zachowania tajemnicy lekarskiej i ochrony danych osobowych zgodnie z RODO.
  6. Student zobowiązany jest do posiadania w trakcie zajęć legitymacji studenckiej i okazywania jej na polecenie osób prowadzących zajęcia dydaktyczne.

 

  • 3

Sposób i formy wyrównywania zaległości, w tym odrabiania zajęć

na skutek nieobecności

  1. Wszystkie nieobecności wymagają odrobienia.
  1. Nieobecność na ćwiczeniach należy odrobić uczestnictwem/zaliczeniem ustnym lub pisemnym po uprzednim uzgodnieniu z Kierownikiem ćwiczeń, z inną grupą ćwiczeniową. Student zobowiązany jest odrobić ćwiczenia w takiej formie, w jakiej zajęcia opuścił, tj: jeśli opuścił ćwiczenia, które były realizowane online, odrabia je w formie online, analogicznie ćwiczenia stacjonarne odrabia metodą stacjonarną.  Za zgodą Kierownika ćwiczeń możliwe są odstępstwa od tej zasady.
  2. Nieobecność na seminarium realizowanym w formie stacjonarnej należy zaliczyć u prowadzącego dane seminarium.
  3. Zajęcia seminaryjne realizowane metodą e-learningu student powinien zrealizować przed ćwiczeniami. Student, który nie uczestniczył w zajęciach seminaryjnych nie będzie dopuszczony do ćwiczeń.  
  4. Opuszczenie zajęć wymaga formalnego usprawiedliwienia nieobecności. Student winien odrobić opuszczone zajęcia po uznaniu zasadności usprawiedliwienia przez Kierownika ćwiczeń.
  5. Nieobecność studenta na zajęciach wynikające z:

a/ uczestnictwa w posiedzeniach organów kolegialnych Uczelni,

b/ oficjalnej reprezentacji Uczelni na zewnątrz,

c/ działalności na rzecz Uczelni organizowanej lub współorganizowanej przez Samorząd Studencki,

d/ uczestnictwa w egzaminie poprawkowym

są usprawiedliwiane bez konieczności odrabiania, zgodnie z §15 pkt 6 Regulaminu Studiów.

  1. W przypadku nałożenia/obowiązku kwarantanny oraz z powodu innych przyczyn uniemożliwiających odbycie zajęć stacjonarnych zgodnie z harmonogramem, ustalony zostanie nowy termin odrobienia zajęć.
  • 4

Warunki i sposoby przeprowadzania zaliczeń przedmiotu

  1. Zaliczenia zajęć dokonuje nauczyciel akademicki prowadzący zajęcia. Zaliczenie przedmiotu odbywa się w formie testu jednokrotnego wyboru, pisemnie lub ustnie. Niezgłoszenie się w wyznaczonym terminie (bez usprawiedliwienia) jest jednoznaczne z oceną niedostateczną.
  2. Student dodatkowo jest oceniany w trakcie trwania ćwiczeń oraz seminariów z bieżącej tematyki zajęć.
  3. Zakres wymaganego materiału na każdy dzień ćwiczeniowy ogłaszany jest w planie zająć danej jednostki dydaktycznej.
  4. Zaliczenie poprawkowe ma formę ustną lub pisemną w zależności od ustaleń jednostki dydaktycznej prowadzącej zajęcia dydaktyczne i odbywa się do końca sesji egzaminacyjnej. Studentowi, który nie uzyskał zaliczenia w pierwszym terminie przysługują dwa zaliczenia poprawkowe.
  5. Brak zaliczenia w drugim terminie poprawkowym skutkuje oceną niedostateczną i w konsekwencji niedopuszczeniem do egzaminu końcowego.
  1. W sytuacjach szczególnych/losowych, za zgodą Kierownika jednostki prowadzącej zajęcia, student może przystąpić do zaliczenia w terminie późniejszym – zgodnie z Regulaminem Studiów.
  • 5

Egzamin praktyczny

  1. Egzamin praktyczny jest nieodłączną częścią zaliczenia przedmiotu. Do egzaminu praktycznego dopuszczeni są studenci, którzy odrobili nieobecności (§3) i uzyskali zaliczenie z przedmiotu (§4).
  2. Otrzymanie oceny negatywnej z egzaminu praktycznego skutkuje niedopuszczeniem do egzaminu testowego i oceną negatywną w danym terminie.
  3. Podczas egzaminu obowiązuje zakaz posiadania/korzystania z urządzeń elektronicznych umożliwiających porozumiewanie się z innymi osobami na odległość lub używania niedopuszczonych przez egzaminujących materiałów i pomocy dydaktycznych.
  4. W sytuacjach szczególnych/losowych, za zgodą Kierownika jednostki prowadzącej zajęcia, student może przystąpić do egzaminu praktycznego w terminie późniejszym – zgodnie z Regulaminem Studiów.
  1. Egzamin praktyczny składa się z elementów oceniających praktycznie podejście do pacjenta, technikę badania, wnioskowanie kliniczne, diagnostykę różnicową, leczenie.
  1. Poszczególne elementy egzaminu to
  1. a) zebranie objawów psychopatologicznych z wywiadu z pacjentem,
  2. b) ocena w formie ustnej lub pisemnej umiejętności opisania stanu klinicznego pacjenta, podsumowania stanu klinicznego, postawienia proponowanej diagnozy z diagnozą różnicową oraz zaproponowania sposobu leczenia
  3. c) ocena wiedzy, dotyczącej symptomatologii psychiatrycznej w formie ustnej lub testowej.
  4. Przebieg egzaminu oraz zmiana formuły z egzaminu stacjonarnego na egzamin zdalny w części lub całkowicie może ulec modyfikacji w zależności od aktualnej sytuacji epidemiologicznej związanej z COVID-19 oraz zgodnie z zarządzeniem JM Rektora

 

  • 6

Warunki dopuszczenia studenta do egzaminu w tzw. przedterminie (termin „0”) i zasady jego przeprowadzania

 

  1. Warunkiem dopuszczenia studenta do przedterminu/terminu „0” jest uzyskanie na egzaminie praktycznym oceny bardzo dobrej z adnotacją egzaminującego/Kierownika ćwiczeń/Kierownika jednostki – „zaproponowano przedtermin”.
  2. O dopuszczeniu studenta do egzaminu w terminie „0” decyduje Koordynator przedmiotu uwzględniając w szczególności dotychczasowe postępy studenta.

 

  1. Egzamin w przedterminie/w terminie „0” ma charakter ustny i zdawany jest przed komisją. Skład komisji ustala Kierownik Kliniki lub Koordynator przedmiotu dla przedmiotów prowadzonych przez więcej niż jedną Katedrę. Termin egzaminu ustalany jest każdorazowo w porozumieniu ze zadającymi.
  • 7

Egzamin testowy

  1. Egzamin testowy składa się maksymalnie z 60 pytań jednokrotnego wyboru. Do zaliczenia niezbędne jest uzyskanie 70% poprawnych odpowiedzi. W sytuacjach szczególnych (m.in. uwzględnienie stopnia trudności pytań, ilości zakwestionowanych pytań) Organizator egzaminu testowego i Dziekan mogą wyrazić zgodę na obniżenie progu do wartości określonych w regulaminie przeprowadzania egzaminów testowych w SUM.
  2. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu testowego jest zaliczenie egzaminu praktycznego. Brak oceny pozytywnej z egzaminu praktycznego skutkuje brakiem dopuszczenia i oceną niedostateczną z egzaminu testowego. Student, który otrzymał ocenę niedostateczną ma dwa terminy poprawkowe, w formie ustnej lub testowej.
  3. W sytuacjach szczególnych/losowych, za zgodą Kierownika jednostki prowadzącej zajęcia, student może przystąpić do egzaminu w terminie późniejszym – zgodnie z Regulaminem Studiów.
  4. Zasady przeprowadzania egzaminu komisyjnego określa Regulamin Studiów.
  5. Zakres materiału do egzaminu jest zgodny z sylabusem przedmiotu. W związku ze stałym postępem wiedzy studenci proszeni są o sprawdzenie obowiązującego rocznika wydania książek przed rozpoczęciem zajęć w danym roku akademickim.
  6. Aby zaliczyć przedmiot wymagane jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu praktycznego oraz egzaminu testowego. W końcowej ocenie przyjmuje się następujące proporcje udziału poszczególnych cząstkowych ocen w ocenie końcowej: 1/3 oceny z egzaminu praktycznego + 2/3 oceny z egzaminu teoretycznego.

 

  • 8

 

  1. Kwestie sporne rozwiązuje Kierownik ćwiczeń lub Kierownik jednostki.
  2. Student ma możliwość skorzystania z godzin konsultacyjnych po uprzednim uzgodnieniu z sekretariatem jednostki.

 

  1. Skargi i uwagi dotyczące przebiegu ćwiczeń przyjmuje Kierownik ćwiczeń lub Kierownik jednostki.
  2. Szkolenie studentów w zakresie przepisów BHP odbywa się w pierwszym dniu zajęć bloku ćwiczeniowego.

 

  1. Prowadzący zajęcia w pierwszym dniu zajęć omawiają zasady niniejszego Regulaminu. Studenci zobowiązani są do zapoznania się z niniejszym Regulaminem i podpisują, że się z nim zapoznali.

 

 

 

Karta przedmiotu: Psychiatria

 

Informacje ogólne o przedmiocie

1. Kierunek studiów: Lekarski

2. Poziom kształcenia: Jednolite studia magisterskie

3. Forma studiów: Stacjonarne/Niestacjonarne

4. Rok: V, VI

5. Semestr: Zgodnie z harmonogramem

6. Nazwa przedmiotu: Psychiatria

7. Status przedmiotu: Obowiązkowy

8. Treści programowe przedmiotu i przypisane do nich efekty uczenia się

Środowiskowe i epidemiologiczne podłoże zaburzeń psychicznych; symptomatologia, diagnostyka i terapia w najczęstszych chorobach psychicznych; stany nagłe w psychiatrii, problem samobójstw; specyfika zaburzeń psychicznych w różnych okresach życia; zaburzenia psychiczne w przebiegu chorób somatycznych; diagnostyka i leczenie uzależnień; zaburzenia seksualności człowieka; diagnostyka i leczenie zaburzeń snu, odżywiania; zasady przyjęcia do szpitala psychiatrycznego; konsultacje psychiatryczne; psychofarmakoterapia praktyczna, psychoterapia; rehabilitacja w chorobach psychicznych; analiza działań niepożądanych leków; indywidualizacja obowiązujących wytycznych terapeutycznych; praca w zespole; rozpoznawanie etycznego wymiaru decyzji; przestrzeganie praw pacjenta.

Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach

w zakresie wiedzy student zna i rozumie: E.W1, E.W15, E.W16, E.W17, E.W18, E.W19, E.W20, E.W21, E.W22, B.W29, D.W6, D.W7, D.W13, D.W23

w zakresie umiejętności student potrafi: E.U5, E.U15, E.U16, E.U17, E.U18, E.U19, E.U20, E.U21, E.U23, E.U32, B.U10, D.U17

w zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: D.W18, D.W19, D.U4, D.U5, D.U13, D.U14, D.U15, D.U16

Forma zakończenia przedmiotu    EGZAMIN

9. liczba godzin z przedmiotu

120

10. liczba punktów ECTS dla przedmiotu

7

11. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się

Efekty uczenia się

Sposoby weryfikacji *

Sposoby oceny *

W zakresie wiedzy

Kliniczne studia przypadków,

Zaliczenie pisemne/ustne

Egzamin pisemny/testowy

*

W zakresie umiejętności

Obserwacja ciągła/ Ocena aktywności na zajęciach, Zaliczenie praktyczne

z raportem pisemnym

*

W zakresie kompetencji

Obserwacja ciągła/ Ocena aktywności na zajęciach, Zaliczenie praktyczne

*

         

* zgodnie z regulaminem zajęć z przedmiotu, Zarządzeniem Nr 75/2016  Rektora SUM z późn.zm.    uzyskana ocena oznacza, że:

Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom

Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom

Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie

Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie

Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie

Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane

 

 

Karta przedmiotu

Cz. 2

Inne przydatne informacje o przedmiocie

13. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail:

A. Katedra i Klinika  Psychiatrii Dorosłych, Katowice - Ochojec ul. Ziołowa 45/47;

psych1@sum.edu.pl

B. Katedra i Klinika Rehabilitacji Psychiatrycznej, Katowice - Ochojec ul. Ziołowa 45/47;

psych1@sum.edu.pl

C. Katedra i Oddział Kliniczny Psychiatrii i Psychoterapii Wieku Rozwojowego – Sosnowiec ul. G. Zapolskiej 3

mjanas-kozik@sum.edu.pl

14. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu /koordynatora przedmiotu:

A. Lek. Paulina Wójcik

B. Dr n. med. Beata Trędzbor

C. Dr n. med. Lena Cichoń

Kierownicy jednostek:

A.      Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Krzysztofa Kucia     

B.      Prof. dr hab. n. med. I n. o zdr. Marek Krzystanek

C.      Prof. Dr hab. n. med. Małgorzata Janas - Kozik

15. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji:

Zapoznanie z zalecaną literaturą, podstawowa umiejętność zbierania wywiadu lekarskiego, znajomość zasad i technik badania fizykalnego, znajomość i umiejętność interpretacji wyników badań laboratoryjnych, znajomość anatomii OUN niezbędna do interpretacji badań neuroobrazowych, podstawowa znajomość grup leków stosowanych w psychiatrii

16. Liczebność grup

Zgodna z Zarządzeniem Rektora SUM

17. Materiały do zajęć/ środki dydaktyczne

 Prezentacje multimedialne, badanie pacjenta wspólnie z nauczycielem akademickim i wspólne omówienie wniosków, prezentacja szczególnych przypadków medycznych w formie multimedialnej

18. Miejsce odbywania się zajęć

 W siedzibie jednostek prowadzących zajęcia pkt 13

19. Miejsce i godzina konsultacji

 W siedzibie jednostek prowadzących zajęcia (pkt. 13 A-C), po indywidualnym umówieniu się przez sekretariat jednostki (kontakt e-mail lub telefoniczny).

 

20. Efekty uczenia się

Numer przedmiotowego

efektu uczenia

się

Przedmiotowe efekty uczenia się

Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w (właściwe podkreślić):

standardach kształcenia/

zatwierdzonych przez

Senat SUM 

P_W01

Zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób

E.W1

P_W02

Zna podstawowe koncepcje patogenezy zaburzeń psychicznych

E.W15

P_W03

Zna symptomatologię ogólną zaburzeń psychicznych i zasady ich klasyfikacji według głównych systemów klasyfikacyjnych

E.W16

P_W04

Zna  objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych

zaburzeniach psychicznych, w tym:

Dziennik Ustaw – 22 – Poz. 1573 – 23 –

1) schizofrenii,

2) zaburzeniach afektywnych,

3) zaburzeniach nerwicowych i adaptacyjnych,

4) zaburzeniach odżywiania,

5) zaburzeniach związanych z przyjmowaniem substancji psychoaktywnych,

6) zaburzeniach snu

E.W17

P_W05

Zna zasady diagnostyki i postępowania w stanach nagłych w psychiatrii, z uwzględnieniem problematyki samobójstw

E.W18

P_W06

Zna specyfikę zaburzeń psychicznych i ich leczenia u dzieci, młodzieży oraz w okresie starości

E.W19

P_W07

Zna objawy zaburzeń psychicznych w przebiegu chorób somatycznych, ich wpływ na przebieg choroby podstawowej i rokowanie oraz zasady ich leczenia

E.W20

P_W08

Posiada wiedzę odnośnie problematyki seksualności człowieka i podstawowych zaburzeń z nią związanych

E.W21

P_W09

Zna przepisy dotyczące ochrony zdrowia psychicznego, ze szczególnym uwzględnieniem zasad przyjęcia do szpitala psychiatrycznego

E.W22

P_W10

Zna zasady prowadzenia badań naukowych, obserwacyjnych i doświadczalnych oraz badań in vitro służących rozwojowi medycyny

B.W29

P_W11

Zna znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem oraz  pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem;

D.W6

P_W12

Zna psychospołeczne konsekwencje hospitalizacji i choroby przewlekłej

D.W7

P_W13

Zna mechanizmy, cele i sposoby leczenia uzależnień od substancji psychoaktywnych

D.W13

P_W14

Zna podstawy medycyny opartej na dowodach

D.W23

P_U01

Potrafi przeprowadzać badanie psychiatryczne

E.U 5

P_U02

Potrafi rozpoznawać stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek

E.U15

P_U03

Potrafi planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne

E.U16

P_U04

Potrafi przeprowadzać analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków i interakcji między nimi

E.U17

P_U05

Potrafi proponować indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych i inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej

E.U18

P_U06

Potrafi rozpoznawać objawy lekozależności i proponować postępowanie lecznicze

E.U19

P_U07

Potrafi kwalifikować pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego

E.U20

P_U08

Potrafi rozpoznawać stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje

pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z wytycznymi określonymi dla danej choroby

E.U21

P_U09

Potrafi proponować program rehabilitacji w najczęstszych chorobach

E.U23

P_U10

Potrafi planować konsultacje specjalistyczne

E.U32

P_U11

Potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą

dostępnych narzędzi

B.U10

P_U12

Potrafi krytycznie analizować piśmiennictwo medyczne, w tym w języku angielskim, i wyciągać

wnioski

D.U17

P_K01

Zna zasady pracy w zespole

D.W18

P_K02

Zna kulturowe, etniczne i narodowe uwarunkowania zachowań ludzkich

D.W19

P_K03

Potrafi budować atmosferę zaufania podczas całego procesu diagnostycznego i leczenia

D.U4

P_K04

Potrafi przeprowadzać rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki

aktywnego słuchania i wyrażania empatii oraz rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej

D.U5

P_K05

Potrafi przestrzegać wzorców etycznych w działaniach zawodowych

D.U13

P_K06

Potrafi rozpoznawać etyczny wymiar decyzji medycznych i odróżniać aspekty faktualne od

normatywnych

D.U14

P_K07

Potrafi przestrzegać praw pacjenta

D.U15

P_K08

Potrafi wykazywać odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym

D.U16

21. Formy i tematy zajęć

Liczba godzin

21.1. Wykłady 

15, w tym:

Pojęcie zdrowia i choroby psychicznej, klasyfikacje zaburzeń psychicznych

2

Ustawa o Ochronie Zdrowia Psychicznego, organizacja lecznictwa psychiatrycznego, formy opieki społecznej

2

Zaburzenia psychiczne spowodowane używaniem alkoholu i innych substancji psychoaktywnych, Ustawa o Wychowaniu w Trzeźwości i Przeciwdziałaniu Alkoholizmowi, Ustawa o Zapobieganiu Narkomanii

2

Zaburzenia psychiczne spowodowane chorobą, uszkodzeniem lub dysfunkcją mózgu

1

Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych

1

Leczenie najczęstszych zaburzeń psychicznych

2

Specyfika badania psychologicznego - kontakt z pacjentem i metody     diagnostyczne Osobowość, jej zaburzenia, wskazania do psychoterapii

2

Seksuologia człowieka, współczesne teorie na temat orientacji seksualnych i tożsamości płciowej

1

Orzecznictwo sądowo-psychiatryczne

2

21.2. Seminaria

 

V rok (Katedra i Klinika Psychiatrii Dorosłych)

Symptomatologia w psychiatrii

Zespoły psychopatologiczne w psychiatrii

Jakościowe zaburzenia świadomości

Stany nagłe w psychiatrii/psychiatria konsultacyjna

Schizofrenia, zaburzenia schizotypowe, zaburzenia schizoafektywne, uporczywe   zaburzenia urojeniowe

Zaburzenia afektywne                                                                                                     

 

30, w tym:                      3                                  3                                   2                                     2                                               

 

3                                            2                                                                                                                                                                                

                                                                                                                                                                                               

VI rok (Katedra i Klinika Rehabilitacji Psychiatrycznej)

Opis pacjenta psychiatrycznego. Proces stawiania diagnozy u pacjenta z zaburzeniami psychicznymi.

Obraz zaburzeń osobowości: diagnostyka, rozpoznawanie, etiologia, możliwości oddziaływań terapeutycznych. Omówienie kryteriów diagnostycznych ICD.X; DSM V.

 

7, w tym:

 

3

 

 

 4

VI rok (Katedra i Oddział Kliniczny Psychiatrii i Psychoterapii Wieku Rozwojowego)

Prawidłowy rozwój psychoruchowy dziecka Specyfika badania psychiatrycznego w populacji dzieci i młodzieży oraz odmienności w zakresie diagnostyki i leczenia w populacji dzieci i młodzieży

Zaburzenia odżywiania

Zaburzenia neurorozwojowe – zaburzenia ze spektrum autyzmu, ADHD

Problematyka autoagresji i samobójstw w populacji dzieci i młodzieży

 

 8                  

 

 

 

 

 

 

 

                               

21.3. Ćwiczenia

 

 

Rok V (Katedra i Klinika Psychiatrii Dorosłych )

Badanie psychiatryczne ogólne (opis wywiadu, stanu psychicznego, wstępne rozpoznanie, plan postępowania)

Badanie psychiatryczne ukierunkowane na pacjentów z różnymi zaburzeniami psychicznymi (zaburzenia psychotyczne, zaburzenia afektywne, zaburzenia nerwicowe)

Specyfika badania psychologicznego

30, w tym:

 

12

 

12

  6

Rok VI (Katedra i Klinika Rehabilitacji Psychiatrycznej)

 Psychologia praktyczna. Indywidualizacja wytycznych terapeutycznych. Higiena snu.

Rehabilitacja w chorobach psychicznych. Psychofarmakologia praktyczna. Analiza działań niepożądanych leków. Wizyta lekarska

Prezentacja multimedialna przypadków z rozpoznaniem zaburzeń psychotycznych i afektywnych. Proces diagnostyczny. Terapia różnicowa, leczenie.

 20, w tym:

  8

  6

 

  6

 

 

Rok VI (Katedra i Oddział Kliniczny Psychiatrii i Psychoterapii Wieku Rozwojowego )

Specyfika badania psychiatrycznego ogólnego w populacji dzieci i młodzieży (opis wywiadu, stanu psychicznego, wstępne rozpoznanie, plan postępowania)

Badanie psychiatryczne ukierunkowane na pacjentów z różnymi zaburzeniami psychicznymi w kontekście fazy rozwoju 

Przygotowanie planu leczenia w odniesieniu do standardów farmakoterapii i diagnostyki u dzieci i młodzieży

 

 25                 

                                 

 

 

 

 

 

 

22. Literatura

Gałecki P., Szulc A. Psychiatria. Edra Urban & Partner, Wrocław, 2018.

Jarema M (red.). Standardy leczenia farmakologicznego niektórych zaburzeń psychicznych. Via Medica, Gdańsk, 2015

Neu P. Stany nagłe w psychiatrii Podręcznik psychiatrii ratunkowej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2013.

Gałecki P., Bobińska K., Eichsteadt K. Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego – komentarz. Wyd. II, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2016.

23. Kryteria oceny – szczegóły

Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących.

Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się.

Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu.

         

 

Psychiatry VI EU

In the curent semester (summer 2024/20025) we do not after classes for students of Psychiatry VIEU

 

Regulations of didactic classes in Psychiatry for students of the 6th EU medical course of the Faculty of Medical Sciences in Katowice

 

  • 1

Method of conducting classes

  1. Classes are conducted in the form of seminars and exercises, in a stationary or remote form using the e-learning method, in accordance with the applicable schedule of classes. Remote classes can be carried out in a synchronous form (online connection between the student and the instructor) and asynchronous. Classes in the asynchronous formula are placed on the SUM e-learning platform. The instructor has instruments for assessing whether the student has watched and listened to the entire seminar presented asynchronously. It is possible to conduct a test during or at the end of the seminar to assess the assimilation of information provided during the classes.
  2. Depending on the epidemiological situation related to COVID-19, the formula of the classes may be changed, and the classes may be held in a stationary, e-learning or hybrid form in accordance with the orders of the Rector of the Silesian Medical University.
  3. Topics of seminars and exercises, information on the format of classes, start and end times of classes are available on the SUM e-learning platform, at the unit’s secretariat and on the notice board placed in the Department/Clinic.

 

  • 2

Rules for admitting a student to individual classes

  1. The condition for admitting a student to classes is punctual arrival to classes, possession of a medical coat, stethoscope and change of footwear. In order to avoid the accumulation of a large number of students when entering the hospital, mandatory measurement of body temperature and when using the cloakroom, time frames for these activities will be assigned to individual student groups. In addition to the start time of classes, the student will also receive information at what time he should report to the hospital entrance. Students are obliged to comply with the orders of the hospital management regarding epidemic safety measures, in particular filling out or providing an epidemic interview. In the case of classes conducted in e-learning, it is recommended to log in punctually from your own account to the e-learning platform/appear on the list of meeting participants and actively participate during the entire meeting.
  2. During classes, basic ethical and moral principles, proper attitude towards the patient and the staff of the Department and Clinic are to be observed.
  3. During the exercises, the student is provided with personal protective equipment (masks, gloves, protective aprons, disinfectants), just like employed medical personnel.
  4. The student is required to have theoretical preparation according to the topics of the exercises and seminars, in particular to complete the required eLearning courses. Failure to prepare for classes may result in failure to pass the classes with the need to make up or pass within the time agreed with the instructor.

5.The student is obliged to maintain medical confidentiality and protect personal data in accordance with the GDPR.

  1. The student is obliged to have a student ID during classes and show it when instructed by the people conducting the classes.

 

  • 3

Method and forms of making up for missed classes, including making up for missed classes

 

  1. All absences must be made up.
  2. Absence from classes must be made up for by participation/passing an oral or written test after prior agreement with the Class Supervisor, with another class group. The student is obliged to make up for the classes in the same form in which they missed the classes, i.e.: if they missed classes that were conducted online, they make up for them online, similarly, they make up for stationary exercises using the stationary method. With the consent of the Class Supervisor, exceptions to this rule are possible.
  3. Absence from a seminar conducted in stationary form must be made up for by the instructor of the given seminar.
  4. The student should complete seminar classes conducted using the e-learning method before the classes. A student who did not participate in the seminar classes will not be allowed to participate in the classes.
  5. Missing classes requires a formal justification of absence. The student should make up for missed classes after the Class Supervisor has recognized the validity of the excuse.
  6. Student absence from classes resulting from:

a/ participation in meetings of the University's collegial bodies,

b/ official representation of the University outside,

c/ activities for the University organized or co-organized by the Student Government,

d/ participation in the resit exam

are excused without the need to make up, in accordance with §15 point 6 of the Study Regulations.

  1. In the event of the imposition/obligation of quarantine and due to other reasons preventing the participation in stationary classes according to the schedule, a new date for making up the classes will be set.

 

  • 4

Conditions and methods of conducting subject crediting

  1. The crediting of classes is made by the academic teacher conducting the classes. The crediting of the subject takes place in the form of a single-choice test, written or oral. Failure to report by the designated date (without justification) is tantamount to an insufficient grade.
  2. The student is additionally assessed during the exercises and seminars on the current topics of the classes.
  3. The scope of the required material for each exercise day is announced in the schedule of classes of a given teaching unit.
  4. The retake exam is oral or written, depending on the arrangements made by the teaching unit conducting classes, and is held until the end of the examination session. A student who did not obtain a pass on the first attempt is entitled to two retake exams.
  5. Failure to obtain a pass on the second attempt will result in an insufficient grade and, consequently, inadmissibility to the final exam.
  6. In special/random situations, with the consent of the Head of the unit conducting classes, the student may take the pass on a later date – in accordance with the Study Regulations.

 

  • 5

Practical exam

  1. The practical exam is an integral part of passing the subject. Only students who made up for absences (§3) and obtained a pass in the subject (§4) are admitted to the practical exam.
  2. Receiving a negative grade on the practical exam will result in inadmissibility to the test exam and a negative grade on that date.
  3. During the exam, it is forbidden to have/use electronic devices that allow communication with other people at a distance or to use teaching materials and aids not approved by the examiners. 4. In special/unexpected situations, with the consent of the Head of the unit conducting the classes, the student may take the practical exam at a later date - in accordance with the Study Regulations.
  4. The practical exam consists of elements assessing the practical approach to the patient, examination technique, clinical reasoning, differential diagnosis, and treatment.
  5. The individual elements of the exam are:
  6. a) collection of psychopathological symptoms from an interview with the patient,
  7. b) oral or written assessment of the ability to describe the patient's clinical condition, summarize the clinical condition, make a proposed diagnosis with a differential diagnosis, and propose a method of treatment

 

  1. c) assessment of knowledge regarding psychiatric symptomatology in oral or test form.
  2. The course of the exam and the change of the formula from the stationary exam to the remote exam may be modified in part or in full depending on the current epidemiological situation related to COVID-19 and in accordance with the order of the Rector

 

  • 6

Conditions for admitting a student to the exam in the so-called early (term “0”) and the rules for its implementation

  1. The condition for admitting a student to the early term/term “0” is to obtain a very good grade on the practical exam with the note from the examiner/Exercise Manager/Unit Manager – “early term proposed”.

2. The decision to admit a student to the exam in term “0” is made by the Course Coordinator, taking into account in particular the student’s progress to date. 3. The exam in advance/in the “0” term is oral and is taken before a committee. The composition of the committee is determined by the Head of the Clinic or the Subject Coordinator for subjects conducted by more than one Department. The date of the exam is determined each time in agreement with the examiners.

  • 7

Test exam

  1. The test exam consists of a maximum of 60 single-choice questions. To pass, it is necessary to obtain 70% of correct answers. In special situations (including taking into account the level of difficulty of the questions, the number of questioned questions), the Organizer of the test exam and the Dean may agree to lower the threshold to the values ​​specified in the regulations for conducting test exams at SUM.
  2. The condition for admission to the test exam is passing the practical exam. Failure to obtain a positive grade in the practical exam results in the lack of admission and an insufficient grade in the test exam. A student who received an insufficient grade has two retake dates, in the oral or test form.
  3. In special/unexpected situations, with the consent of the Head of the unit conducting the classes, the student may take the exam at a later date – in accordance with the Study Regulations.
  4. The principles of conducting the board exam are specified in the Study Regulations.
  5. The scope of the exam material is consistent with the subject syllabus. Due to the constant progress of knowledge, students are asked to check the current year of publication of books before starting classes in a given academic year.
  6. To pass the subject, it is required to obtain a positive grade in the practical exam and the test exam. The following proportions of the share of individual partial grades in the final grade are assumed in the final grade: 1/3 of the grade in the practical exam + 2/3 of the grade in the theoretical exam.

 

  • 8
  1. Disputes are resolved by the Exercise Director or the Unit Director.
  2. The student has the opportunity to use consultation hours after prior arrangement with the unit secretariat.
  3. Complaints and comments regarding the course of exercises are accepted by the Exercise Director or the Unit Director.
  4. Students are trained in the scope of occupational health and safety regulations on the first day of classes in the exercise block.
  5. On the first day of classes, the instructors discuss the principles of these Regulations. Students are required to familiarize themselves with these Regulations and sign that they have read them.

 

 

 

 

 

 

 

Pozostałe aktualności...
Classes
nowe publikacje
3 kwiecień 2025

Psychiatry VIEU. Syllabus/Psychiatry Core Classes.Class regulations.Sylabus

Konsultacje
nowe publikacje
14 kwiecień 2023

Konsultacje

Kosmetologia Psychiatryczna
nasze książki
4 luty 2023

Kosmetologia Psychiatryczna

nowy element mechanizmu działania olanzapiny
nowe publikacje
31 maj 2021

olanzapine - neuromodulacjo